Παρασκευή, 31 Αυγούστου 2012

Λανθασμένο το τουριστικό μοντέλο ανάπτυξης της Κρήτης



ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗΕπισημαίνει ο Ιρλανδός δημοσιογράφος Geoff Garvey
 
 
Εντελώς λανθασμένο χαρακτηρίζει το τουριστικό μοντέλο ανάπτυξης της Κρήτης ο Ιρλανδός δημοσιογράφος Geoff Garvey, επισημαίνοντας ότι ο αληθινός θησαυρός του νησιού είναι η πολιτιστική του κληρονομιά και το καταπληκτικό φυσικό του περιβάλλον, στοιχεία που σε καμία περίπτωση δεν έχουν αναδειχθεί επαρκώς μέχρι και σήμερα.
Παράλληλα, χαρακτηρίζει ανεπαρκείς και αποπροσανατολιστικές τις διαφημιστικές απόπειρες προβολής της Ελλάδας στο εξωτερικό από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «η εικόνα που λανσάρει ο Ε.Ο.Τ. για την Ελλάδα είναι μία καταστροφή, ένας εφιάλτης, όσον αφορά τον τομέα του μάρκετινγκ».
Ο κ. Garvey είναι ένας εκ των δύο ερευνητών - συγγραφέων (ο άλλος είναι ο κ. John Fisher) του τουριστικού οδηγού 'The Rough Guide to Crete', που εκδίδεται κάθε τρία χρόνια και απευθύνεται στη βρετανική και αμερικανική αγορά καθώς και σε όλο τον αγγλόφωνο κόσμο (Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Νότια Αφρική, Καναδάς κ.λπ.).
Ο κ. Garvey βρίσκεται στην Κρήτη -την οποία επισκέπτεται ανελλιπώς από το 1990 όταν ξεκίνησε η συνεργασία του με την εταιρεία έκδοσης του συγκεκριμένου τουριστικού οδηγού- εδώ και έξι εβδομάδες προκειμένου να προετοιμάσει τη νέα έκδοση, η οποία αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Απρίλιο του 2013. Με την ευκαιρία αυτή μίλησε στα 'Χ.Ν.' για τις προοπτικές, αλλά και για τα προβλήματα που διαπιστώνει όλα αυτά τα χρόνια στα Χανιά, και γενικότερα στην Κρήτη, ενώ αναφέρθηκε και στις τρέχουσες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις.

 


Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

«Οι άνθρωποι αγαπούν μέρη σαν την Κρήτη για να κάνουν δραστηριότητες (πεζοπορία, ορειβασία, παρακολούθηση χλωρίδας και πανίδας κ.ά.), αλλά αυτό είναι κάτι που οι δήμαρχοι σε διάφορες πόλεις όλου του νησιού δεν το καταλαβαίνουν. Δεν καταλαβαίνουν ότι δεν χρειάζονται τεράστια ποσά για να δημιουργήσουν συγκεκριμένες τουριστικές υποδομές προς αυτή την κατεύθυνση. Αντιθέτως, επιλέγουν να μιλούν για γήπεδα του γκολφ, για μεγάλα συνεδριακά κέντρα και τεράστια ξενοδοχειακά συγκροτήματα, όπως αυτό που σχεδιάζεται στο Κάβο Σίδερο, κοντά στη Μονή Τοπλού. Θα είναι για εμένα μια καταστροφή, από περιβαλλοντικής πλευράς. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα εντελώς λάθος μοντέλο τουρισμού για την Κρήτη», σημείωσε ο κ. Garvey.
Παράλληλα, τόνισε ότι «οι άνθρωποι στη βόρεια Ευρώπη θα έρχονταν εδώ για να δουν το φυσικό περιβάλλον και να κάνουν συγκεκριμένες δραστηριότητες, αλλά πολλοί άνθρωποι στην Κρήτη, αλλά και στην κυβέρνηση δεν το βλέπουν αυτό. Δεν συνειδητοποιούν ότι αυτό είναι το μέλλον. Απεναντίας, επιλέγουν το μοντέλο του μαζικού τουρισμού. Το μοντέλο τουρισμού Μάλια είναι νεκρό. Κάθε χώρα στη Μεσόγειο μπορεί να αναπτύξει ένα τέτοιο μοντέλο. Φτηνά ποτά, μπαρ και έφηβοι στους δρόμους. Ο καθένας μπορεί να το κάνει αυτό. Αλλά αν η Κρήτη επικεντρωθεί σε ένα άλλο μοντέλο, προσελκύοντας ανθρώπους μορφωμένους, με σημαντική οικονομική επιφάνεια θα καταφέρει σημαντικά πράγματα».




ΤΑ ΧΑΝΙΑ

Αναφερόμενος στην πόλη των Χανίων, ο Ιρλανδός δημοσιογράφος επεσήμανε πως «δίνει την αίσθηση ότι είναι πολύ προσοδοφόρα. Μιλώντας, βέβαια, με ανθρώπους εδώ μαθαίνω ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Η κρίση έχει χτυπήσει και τα Χανιά. Αλλά πιστεύω ότι τα Χανιά ήταν πάντα μία πολύ όμορφη πόλη, που προσελκύει πολλούς επισκέπτες και θεωρείται η ομορφότερη πόλη στην Κρήτη. Έχει πολλά πράγματα που είναι θετικά. Πιστεύω, πάντως, ότι πολλά εστιατόρια δεν είναι τόσο καλά (χρησιμοποίησε τη λέξη strong), όπως θα έπρεπε να είναι. Πολλές ταβέρνες κάνουν τα ίδια πράγματα που κάνουν εδώ και είκοσι χρόνια. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξουν αλλαγές, ανανέωση. Πιστεύω ότι υπάρχει σπουδαία παράδοση σε ό,τι αφορά την κρητική κουζίνα και πιστεύω ότι τα εστιατόρια θα πρέπει να προσφέρουν περισσότερα πιάτα και γεύσεις από την κρητική κουζίνα. Μας αρέσουν πολύ τα κρητικά κρασιά, αλλά σε πολλές ταβέρνες δεν τα βρίσκεις. Βρίσκεις μόνο χύμα κρασί και συχνά, πρέπει να πω, είναι απαίσιο. Υπάρχουν, βέβαια, και ταβέρνες που προσφέρουν χύμα κρασί, το οποίο είναι αρκετά καλό».

 


Η ΕΝΔΟΧΩΡΑ

Ο κ. Garvey αναφέρθηκε και στην ενδοχώρα της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, σημειώνοντας ότι «έχει φανταστικές δυνατότητες για την ανάπτυξη συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, με βάση τις οποίες θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα νέο μοντέλο τουρισμού στην Κρήτη, που πιστεύω ότι είναι και το ιδανικό γι' αυτήν. Άνθρωποι από τις βόρειες χώρες, με εκπαίδευση και χρήματα θα προσελκύονταν από τους αρχαιολογικούς χώρους και αξιοθέατα, από τις βυζαντινές εκκλησίες και άλλα μνημεία, από το φυσικό περιβάλλον. Αυτά είναι ο χρυσός της Κρήτης».
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο κ. Garvey έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις βυζαντινές εκκλησίες του Σελίνου και άλλων περιοχών, εκφράζοντας την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι «έχουν αφεθεί, πολλές από αυτές, στο έλεος του Θεού. Αυτές οι εκκλησίες πρέπει να σωθούν άμεσα. Αυτό πρέπει να γίνει. Ξέρω ότι οι καιροί είναι πολύ δύσκολοι τώρα και δεν υπάρχουν χρήματα για οτιδήποτε, αλλά αν αυτές οι εκκλησίες καταστραφούν δεν θα μπορούμε να τις έχουμε πίσω. Είναι μαγευτικά δείγματα τέχνης, με φανταστικές τοιχογραφίες και πρέπει να προστατευτούν, γιατί αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά της Κρήτης και όλων εμάς. Απευθύνω έκκληση στις τοπικές Αρχές να προσπαθήσουν να σώσουν αυτές τις εκκλησίες. Ξέρω ότι υπάρχουν πολλές και μερικές έχουν αναστηλωθεί, αλλά η προσπάθεια αυτή πρέπει να συνεχιστεί και να ενταθεί», ανέφερε.
 


Ο Ε.Ο.Τ.

Ιδιαίτερα αρνητική είναι η άποψη του Ιρλανδού δημοσιογράφου για τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
«Η εικόνα που λανσάρει ο Ε.Ο.Τ. για την Ελλάδα είναι μία καταστροφή, ένας εφιάλτης, όσον αφορά τον τομέα του μάρκετινγκ», υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Ζω στην Ανδαλουσία, στην Ισπανία, που μοιάζει πολύ με την Κρήτη. Έχουν τη δική τους κυβέρνηση και έχουν τη δική τους τουριστική Αρχή, η οποία είναι υπεύθυνη για την προβολή της περιοχής σε όλο τον κόσμο. Αυτό πρέπει να συμβεί και στην Κρήτη. Η Κρήτη πρέπει να έχει τη δική της τουριστική Αρχή, όχι τον Ε.Ο.Τ. από την Αθήνα, για να προωθήσει το νησί σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ότι ο Ε.Ο.Τ. δεν είναι ικανός να προωθήσει, να διαφημίσει όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας. Το κάνει με ένα αποπροσανατολιστικό και θολό τρόπο που δεν βοηθά».

 


Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ

Για τη σχέση των Βρετανών με την Κρήτη, ο κ. Garvey σημείωσε ότι «οι περισσότεροι Βρετανοί πιστεύουν ότι είναι ένα πολύ όμορφο νησί. Αυτό που έχει αλλάξει τα τελευταία δέκα χρόνια είναι ότι η Ελλάδα έγινε πολύ πιο ακριβή. Ζω στην Ισπανία. Η Ελλάδα ήταν πάντα αρκετά πιο φτηνή από την Ισπανία. Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ ότι οι τιμές είναι στα ίδια επίπεδα ή, κάποιες φορές, πιο υψηλές στην Ελλάδα. Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα».
 
 
 
 
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου