The New York Times
Κεσεδάκια γιαουρτιού, αντί να πετάγονται στους κάδους, γίνονται οδοντόβουρτσες
Κάθε πρωί πολλοί από εμάς βουρτσίζουν τα δόντια τους με παλιό κεσέ
γιαουρτιού και σκουπίζουν το στόμα τους με μεταχειρισμένο χάρτινο ποτήρι, χάρη
σε νέα τάση στην ανακύκλωση από τους ίδιους τους κατασκευαστές των συσκευασιών.
Ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός μεγάλων αμερικανικών βιομηχανιών φαγητού και
ποτού αναλαμβάνουν πλέον το κόστος ανακύκλωσης των συσκευασιών τους, αφού οι
καταναλωτές τις έχουν χρησιμοποιήσει, μια υποχρέωση που ισχύει ήδη σε πολλές
χώρες της βόρειας Ευρώπης, αλλά και στον Καναδά. «Πολλοί δήμοι βρίσκονται στα
πρόθυρα της χρεοκοπίας και αναζητούν τρόπους μετακύλισης του κόστους
ανακύκλωσης. Οι εταιρείες που κατασκευάζουν τις συσκευασίες αυτές είναι οι
λογικοί υποψήφιοι», λέει ο Τζιμ Χάνα, υπεύθυνος περιβαλλοντικών θεμάτων της
Starbucks Corp.
Ισως ακόμη σημαντικότερη θεωρεί ο κ. Χάνα την αυξανόμενη συνειδητοποίηση από
μέρους εταιρειών ότι οι πρώτες ύλες είναι περιορισμένες στη Γη και ότι όσα υλικά
παραδοσιακά πετάγονταν στα σκουπίδια έχουν χρηματική αξία. Σήμερα, είναι
οικονομικότερο να ανακυκλώσει κανείς το αλουμίνιο σε ένα νέο κουτάκι αναψυκτικού
παρά να κατασκευάσει ένα καινούργιο από «παρθένο» υλικό, ενώ το ίδιο τείνει να
ισχύσει και για τα πλαστικά μπουκάλια.
«Η κοπή, το λιώσιμο και η επανασύσταση χρησιμοποιημένων κουτιών αλουμινίου σε
νέα κουτάκια αναψυκτικών οδηγεί σε εξοικονόμηση ποσοστού ενέργειας ίσου με το
95% αυτού που απαιτείται για να κατασκευασθεί νέο κουτάκι από μετάλλευμα», λέει
η Μπεθ Σμιτ, επικεφαλής ανακύκλωσης της Alcoa. Η αρχή είναι η ίδια με αυτή των
πλαστικών μπουκαλιών που κατασκευάζονται από πετρέλαιο και αποτελούν μία από τις
μεγαλύτερες αμερικανικές εξαγωγές στην Κίνα, όπου ανακυκλώνονται για την
κατασκευή πλαστικών ινών.
Υπάρχουν και αντιδράσεις
Οι αντιδράσεις στους νόμους υποχρεωτικής ανακύκλωσης συσκευασιών είναι, όμως,
πολλές. «Δεν έχουμε πεισθεί ότι αυτή είναι η κατάλληλη λύση για τις ΗΠΑ», λέει η
Μέγκαν Σταντζ, στέλεχος της Ενωσης Παντοπωλείων των ΗΠΑ, που εκπροσωπεί
περισσότερες από 300 επιχειρήσεις τροφίμων, αναψυκτικών και συσκευασμένων
προϊόντων.
Παρά ταύτα, ορισμένες μεγάλες εταιρείες τροφίμων και αναψυκτικών αναλαμβάνουν
πρωτοβουλίες με στόχο την ανακύκλωση των συσκευασιών τους, αφού αυτές έχουν
χρησιμοποιηθεί από τους πελάτες. Η Coca-Cola διαθέτει ολόκληρη θυγατρική, την
Coca-Cola Recycling, αφιερωμένη στην ανακύκλωση του 100% των κουτιών και
μπουκαλιών της στη βόρεια Αμερική μέχρι το 2015 και του 50% σε όλο τον
κόσμο.
Η Coke πειραματίζεται επίσης με μη πετρελαιογενή υλικά συσκευασίας. Προϊόντα
της εταιρείας, όπως το εμφιαλωμένο νερό Dasani και η Sprite, συσκευάζονται σε
μπουκάλια από PET (πολυαιθυλένιο τερεφθαλάτη), που περιέχει 30% φυτικές
ουσίες.
Αλλες εταιρείες σημειώνουν επιτυχία ζητώντας από τους πελάτες τους να
επιστρέφουν τις συσκευασίες σε ειδικούς κάδους. Η Starbucks διαθέτει σήμερα
κάδους όπου οι πελάτες μπορούν να εναποθέσουν τις χάρτινες κούπες τους, σε
ολοένα και περισσότερα καταστήματά της. Στο Σικάγο, η εταιρεία έχει υιοθετήσει
σύστημα κλειστής ανακύκλωσης, σύμφωνα με το οποίο η εταιρεία διοχετεύει τα
ανακυκλούμενα υλικά της σε εταιρεία στο γειτονικό Ουισκόνσιν. Η Starbucks
ακολουθεί επίσης πιλοτικό πρόγραμμα στην πολιτεία του Μισισίπι, αποδεικνύοντας
ότι τα μεταχειρισμένα χάρτινα ποτήρια μπορούν να ανακυκλωθούν με τον ίδιο τρόπο
όπως τα πλαστικά μπουκάλια και τα αλουμινένια κουτάκια.
Αλλη ιστορία επιτυχίας είναι αυτή της εταιρείας Stonyfield Farm στο Βερμόντ.
Πρόκειται για βιομηχανία γιαουρτιού η οποία είχε την τύχη να έρθει σε επαφή το
1996 με στελέχη της Preserve, ειδικευμένης στην κατασκευή ανακυκλωμένων
συσκευασιών.
Παρά την εικόνα της βιομηχανίας γιαουρτιού ως γεμάτης σεβασμό στη φύση, τα
περισσότερα γιαούρτια στις ΗΠΑ πωλούνται σε συσκευασίες πολυπροπυλενίου, το
οποίο οι περισσότεροι δήμοι των ΗΠΑ δεν ανακυκλώνουν. Το 2008, η εταιρεία
συμφώνησε με την αλυσίδα οικολογικών πολυκαταστημάτων Whole Foods να τοποθετήσει
ειδικούς κάδους ανακύκλωσης στα καταστήματά της. Τα υλικά που συγκεντρώνονται
στους κάδους αυτούς διοχετεύονται στην Preserve, που κατασκευάζει οδοντόβουρτσες
και άλλα καθημερινά είδη από αυτά.
Πέρυσι, 11 εκατομμύρια κεσεδάκια γιαουρτιού Stonyfield των 178 ml
συγκεντρώθηκαν χάρη στο πρόγραμμα, από 2,9 εκατομμύρια το 2009. Δύο ακόμη
μεγάλοι παραγωγοί γιαουρτιού, οι General Mills και Danone, εξετάζουν το
ενδεχόμενο να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Stonyfield, ιδίως μετά το αίτημα
του γίγαντα των λιανικών πωλήσεων Wal-Mart στις εταιρείες να αναφέρουν με
σαφήνεια τη χημική σύσταση των συσκευασιών τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου