Επιστολή προς τον Δήμαρχο
Θεσσαλονίκη 13 Φεβρουαρίου 2013
Αξιότιμε Δήμαρχε,
Με το τέλος των εορτασμών για τα εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης, την συμπλήρωση διετίας από την ανάληψη των καθηκόντων σας και την αναδιάρθρωση της δημοτικής διοίκησης σε επίπεδο Αντιδημάρχων και εντεταλμένων συμβούλων, θεωρήσαμε σκόπιμο να σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή –την οποία και δημοσιοποιούμε- για να σας επισημάνουμε την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη όσον αφορά τα θέματα προστασίας των πεζών και ευρύτερα τα θέματα κυκλοφορίας.
Σας είναι ήδη γνωστό -όπως προκύπτει από πολλές αναφορές δικές σας και στελεχών του Δήμου-, ότι η πόλη βρίσκεται σε κατάσταση εντεινόμενης και ανεξέλεγκτης «κυκλοφοριακής κρίσης». Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες αναφέρουμε επιγραμματικά ότι:
-Τα ταξί σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές στις διάφορες «πιάτσες», καταλαμβάνοντας ζωτικό κοινόχρηστο χώρο και δίνοντας παράδειγμα ανομίας σε όλους.
-Τα οχήματα φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων φορτώνουν και ξεφορτώνουν όπου, όταν και όπως «τους καπνίσει» καβαλώντας πεζοδρόμια, παρκάκια και νησίδες.
-Οι εντεταλμένες Υπηρεσίες του Δήμου και της Τροχαίας δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στην ανάγκη ελέγχου και αστυνόμευσης των παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων σε δρόμους, πεζοδρόμια ούτε καν πεζόδρομους. Επιπλέον η Δημοτική Αστυνομία είναι παντελώς απούσα στην περιφέρεια του δήμου. Οι κλίσεις που κόβονται –απ’ ότι μαθαίνουμε- δεν πληρώνονται.
-Ποδήλατα και ποδηλάτες εξυμνούνται μεν, αλλά οι στοιχειώδεις υποδομές που απαιτούνται για την εξυπηρέτησή τους δεν βρίσκουν τον δρόμο προς την υλοποίηση. Οι ποδηλατοδρόμοι δεν διορθώνονται και δεν αυξάνονται.
-Οι λεωφορειολωρίδες κινδυνεύουν να γίνουν «βορά» των ταξί.
-Πεζοδρόμια και οδοστρώματα -στα περισσότερα από τα οποία κυκλοφορούν και οι πεζοί εξ ανάγκης- είναι σε μεγάλο βαθμό κατεστραμμένα και γεμάτα τρύπες.
-Διαβάσεις και σημάνσεις έχουν αφεθεί στην τύχη τους, πολλές έχουν σχεδόν «σβήσει». Οι πινακίδες είναι σχεδόν όλες «γραμμένες» και γεμάτες αυτοκόλλητα.
Γνωρίζουμε ότι υπεύθυνη για το κυκλοφοριακό δεν είναι μόνο η Δημοτική Αστυνομία αλλά και άλλες κρατικές υπηρεσίες, οι οποίες «απέχουν» συστηματικά από τα καθήκοντα τους. Γνωρίζουμε ακόμα ότι μια υπαλληλική γραφειοκρατία εμποδίζει(;), καθυστερεί(;), αναβάλλει(;) με διάφορες προφάσεις την υλοποίηση δράσεων, έργων και προτάσεων εφικτών που αθροιζόμενες θα βελτιώσουν σταθερά την συνολική κατάσταση της πόλης. Τονίζουμε την ανάγκη συνεργασίας και όχι αντιπαράθεσης μεταξύ των διαφόρων εμπλεκομένων αρχών. Όμως η πόλη και οι πολίτες δεν μπορούν να είναι αιχμάλωτοι ούτε διαμαχών μεταξύ υπηρεσιών, ούτε της διοικητικής απραξίας. Ανθρώπινες ζωές τίθενται σε κίνδυνο από την έλλειψη αστυνόμευσης σε δρόμους και πεζόδρομους. Η συνολική ευθύνη για λύσεις βαραίνει τελικά τον Δήμο προς τον οποίο προσβλέπουν οι πολίτες.
Είναι αυτονόητη βέβαια η υποστήριξη μας σε μέτρα όπως η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας όπου άκριτα επιχειρείται η επαναφορά των αυτοκινήτων στο πιλοτικά πεζοδρομημένο τμήμα αυτού του δρόμου. Το μέτρο αυτό εκτός από την λειτουργική του σημασία, έχει και μια πολύ σημαντική συμβολική και παιδευτική αξία για τους πολίτες, καθώς σηματοδοτεί την στροφή προς λύσεις βιώσιμης κινητικότητας και θέτει ως προτεραιότητα την εξυπηρέτηση και ασφάλεια των πεζών έναντι της πολιτικής της με κάθε θυσία εξυπηρέτησης του ΙΧ.
Σε κάθε περίπτωση τεχνικές λύσεις για τα περισσότερα τουλάχιστον από τα προβλήματα υπάρχουν. Και εμείς σαν Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών έχουμε προτείνει πολλές. Σίγουρα έχουν προτείνει και άλλοι πολλοί. Όμως τη διεύθυνση και την οργάνωση των μηχανισμών υλοποίησης, πρέπει να την εξασφαλίσετε εσείς κ. Δήμαρχε, σε συνεργασία τόσο με τους αιρετούς όσο και τους υπάλληλους των Υπηρεσιών.
Οι δυσκολίες δεν πρέπει να μειώσουν την απόφαση όλων μας να μετατρέψουμε την Θεσσαλονίκη σε μια πόλη φιλική στους πεζούς πολίτες αλλά και τους επισκέπτες. Αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο του κοινού, πιστεύουμε, οράματος της αναγέννησης της Θεσσαλονίκης ως μιας ευρωπαϊκής πόλης του 21ου αιώνα. Είναι βασικό στοιχείο της μετατροπής της πόλης σε «τουριστική». Οι δυσκολίες πρέπει να ξεπεραστούν πάση θυσία, οι σχεδιασμοί πρέπει να υλοποιηθούν, οι Υπηρεσίες πρέπει να ανταπσκριθούν στα καθήκοντά τους, εκτελώντας τα με ζήλο και ευσυνειδησία, ακόμα και πέρα από τις δυνάμεις τους.
Σημειώνουμε ότι θεωρούμε αναγκαιότητα και πιστεύουμε ότι είναι εφικτή η λήψη μέτρων για τον έλεγχο της κυκλοφοριακής κρίσης στην πόλη εδώ και τώρα. Όχι όταν θα γίνει το μετρό, το τραμ, τα καραβάκια και κάθε άλλη μεσομακροπρόθεσμη παρέμβαση.
Εάν οι υπάρχοντες μηχανισμοί και υπηρεσίες δεν επαρκούν για τον έλεγχο της κατάστασης, τότε πρέπει με δική σας πίεση, να δρομολογηθούν θεσμικές ρυθμίσεις που θα επαναφέρουν στοιχειώδη κυκλοφοριακή τάξη τουλάχιστον στις κεντρικές περιοχές της πόλης. Σημειώνουμε για παράδειγμα ως πιθανή ενδεδειγμένη θεσμική λύση την επιβολή ρύθμισης μονών-ζυγών στην κάτω από την Εγνατία κεντρική περιοχή (με εξαίρεση την διαμπερή κίνηση επί της Τσιμισκή) που αυτομάτως θα μειώσει στο ήμισυ τα κυκλοφορούντα και σταθμεύοντα οχήματα και ταξί στην περιοχή αυτή.
Προς την κατεύθυνση αυτή, με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας ζητήσουμε κ. Δήμαρχε, να γίνει άμεσα με ευθύνη δική σας και δια μέσου των αρμόδιων Αντιδημαρχιών με την νέα τους διοίκηση και των εντεταλμένων συμβούλων, συνάντηση όλων των εμπλεκομένων και ενδιαφερομένων Υπηρεσιών (κυρίως Δημοτικής Αστυνομίας & Τροχαίας) με παρουσία δική μας και όποιων άλλων φορέων νομίζετε, με στόχο τον άμεσο έλεγχο της κυκλοφορικής κρίσης στην πόλη. Η συνάντηση αυτή θα έχει πολλαπλό όφελος, καθώς θα διερευνηθεί η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών (μέτρων;) που έχουν δρομολογηθεί και θα υπάρξει η δυνατότητα να κατατεθούν νέες βελτιωτικές προτάσεις.
Περιμένουμε για τις ενέργειες σας.
Με τιμή,
Για το Δ.Σ. της Ένωσης Πεζών
Ο Πρόεδρος: Γρηγόρης Μαυράκης.
Ο Γενικός Γραμματέας: Αντώνης Καράγιωργας
πηγή : http://ecology-salonika.org/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου