Τρίτη 24 Μαΐου 2016

Ποδήλατο, ένα χαμόγελο προς την αυριανή βιώσιμη πόλη


εξώφυλλο βιβλίου
Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε συνεργασία με τα Ελληνικά Ταχυδρομεια προχώρησαν στην έκδοση ενός λευκώματος με θέμα το ποδήλατο και τίτλο ‘Ποδήλατο, ένα χαμόγελο προς την αυριανή βιώσιμη πόλη’. 

Συγγραφείς του λευκώματος είναι ο Θάνος Βλαστός, καθηγητής ΕΜΠ και ο Δρ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Πολεοδόμος- Συγκοινωνιολόγος ΕΜΠ.
Το λεύκωμα αποτελείται από επτά (7) κεφάλαια που αναπτύσσονται σε 216 σελίδες και είναι γραμμένο τόσο στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά. Έχει μεγάλο αριθμό φωτογραφιών για τον κόσμο του ποδηλάτου και τις υποδομές του σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον ανά τον κόσμο.
 
Αυτός ο τόμος, αν και αφιερωμένος στο ποδήλατο, έχει στην πραγματικότητα ως αντικείμενο κάτι πολύ πιο ευρύ. Το αληθινό του θέμα είναι η στάση του κατοίκου και του επισκέπτη απέναντι στο περιβάλλον, φυσικό και κοινωνικό, η καθημερινότητά του, η ποιότητα ζωής, η υγεία, η αυτονομία, η αξία που πρέπει να αναγνωρίζεται στην πόλη.
 
Στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, συντελείται μια απολύτως νέα ανάγνωση του ποδηλάτου σε σχέση με αυτήν στις αναπτυσσόμενες. Ενώ τα εκατομμύρια κατοίκων χαμηλού εισοδήματος των αναπτυσσόμενων χωρών προσφεύγουν στο ποδήλατο, χωρίς πολλές προσδοκίες για το περιβάλλον, την υγεία ή την ποιότητα ζωής, αλλά κυρίως γιατί αποτελεί τη μοναδική τους διέξοδο για την κάλυψη μετακινήσεων χωρίς κόστος στις υπερκορεσμένες πόλεις, στον ανεπτυγμένο κόσμο αυτό το όχημα γίνεται σύμβολο διεκδίκησης της απεξάρτησης από τον κονφορμισμό, συνδεδεμένο με μια ανάπτυξη, ως προς την οποία τα ερωτηματικά σήμερα είναι πολλά. Γίνεται επίσης σημαία ενός διαφορετικού τρόπου ζωής.
 
 
Το ποδήλατο είναι μέρος μιας νέας εμπειρίας που καλούμαστε όλοι μαζί να ζήσουμε, εφόσον αποφασίσουμε να δώσουμε μια ελπίδα στον πλανήτη. Θα είναι μια εμπειρία αυτοσυγκράτησης και λιτότητας, μικρότερης κατανάλωσης ενέργειας, επιβράδυνσης της αποψίλωσης των δασών και της οικοδόμησης σε πράσινες εκτάσεις.

Ο πλανήτης δεν αντέχει τα σημερινά επίπεδα παραγωγής αερίων του θερμοκηπίου, δεν αντέχει να συνεχιστούν με τους ίδιους ρυθμούς η αύξηση του πληθυσμού, η επέκταση και η διόγκωση των πόλεων. Το ποδήλατο βοηθάει να βρεθούμε πιο κοντά ο ένας στον άλλο και να λειτουργήσουμε έτσι καλύτερα σε πόλεις πιο σεμνές, πιο ήπιες, ειρηνικές και ανθρώπινες.
 
Στις δύσκολες εποχές που ζούμε, δεν υπάρχουν περιθώρια για την πολυτέλεια ακριβών υποδομών που θα προστάτευαν πάντοτε το ποδήλατο. Θα ήταν εξάλλου άχρηστες,
 
Πρέπει να ασκηθούν γενναίες και συλλογικές πολιτικές με άλλες προτεραιότητες και στόχο μια διαφορετική πόλη που θα δίνει χώρο σε πολύ λιγότερα αυτοκίνητα. Οι πολιτικές χαμηλού κόστους (για παράδειγμα μία απλή διαγράμμιση και σήμανση για να καθορίσει έναν ποδηλατόδρομο) είναι πολύ πιο συνεπείς με τον τρόπο που σκέφτονται όσοι αγκάλιασαν το ποδήλατο σε πρώτη φάση, και επιδιώκουν τον αλληλοσεβασμό των μετακινούμενων εν συγκρίσει με βαριές υποδομές που απομονώνουν τον ποδηλάτη. Η παρουσία του ποδηλάτου σε όλους τους αστικούς δρόμους είναι σημάδι πολιτισμού, είναι σύμβολο δημοκρατίας για την ισότιμη χρήση του οδικού χώρου από όλους τους χρήστες της πόλης.
 
Αυτές οι πολιτικές, του μικρού κόστους, θα ήταν πολύ πιο συνεπείς προς τον τρόπο με τον οποίον σκέφτονται όσοι αγκάλιασαν το ποδήλατο. Tο προτίμησαν αντί για το αυτοκίνητο και το πρόταξαν ως παράδειγμα μιας λύσης φθηνής αλλά πλούσιας σε επιθυμίες και οράματα για το αύριο.
 
Το βιβλίο αυτό επιχειρεί να μιλήσει για την πόλη του αύριο που θα σέβεται και θα ενσωματώνει το ποδήλατο ως ένα ισότιμο μέσο μετακίνησης, για την έννοια της βιώσιμης κινητικότητας και τις πολιτικές ενίσχυσης του περπατήματος, του ποδηλάτου και της δημόσιας συγκοινωνίας.


πηγή: http://www.citybranding.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου