Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

Ατμομηχανή των εξαγωγών τα αγροτικά προϊόντα



Aύξηση κατά 4,2% στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων -ποτών το 2011 καταγράφουν τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, επιβεβαιώνοντας την δυναμική εξωστρέφειας του κλάδου που συνέβαλε τα μάλα στην άνοδο κατά 37% του συνόλου των εξαγωγών. Τα στοιχεία καταδεικνύουν επίσης και ορισμένες από τις ...ανερχόμενες δυνάμεις του χώρου όπως είναι οι φράουλες, τα καπνιστά ψάρια και τα εμφιαλωμένα νερά που εισέρχονται πλέον στο «τοπ-100», δηλαδή στα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα.
Η αύξηση των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων κατά 4,2% (στα 4.096 εκ.ευρώ έναντι 3.930 εκ. ευρώ) οφείλεται στην σχεδόν ομοιόμορφη αύξηση των εξαγωγών και στις τρεις υποκατηγορίες προϊόντων. Κυρίως όμως στην αύξηση κατά 4,2% (σε 3.232 εκ. ευρώ από 3.100 εκ. ευρώ) των εξαγωγών της υποκατηγορίας τρόφιμα και ζώα ζωντανά που απορροφούν πάνω από τα 3/4 των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Οι αυξήσεις των εξαγωγών των δύο άλλων υποκατηγοριών είναι κατά 4,7% για την υποκατηγορία ποτά & καπνός (στα 566 εκ. ευρώ από 540 εκ. ευρώ) και κατά 3,1% για την υποκατηγορία λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης (στα 299 εκ.ευρώ από 290 εκ. ευρώ).


Ανακατατάξεις, όμως, έχουμε όσον αφορά τους εξαγωγικούς προορισμούς: Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008). Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τη Βουλγαρία που βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010).
Στην 5η θέση ανέρχονται οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση, ενώ στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010). Την 9η θέση κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία η οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010. Οι ανακατατάξεις αυτές καταγράφονται αναλυτικότερα στους πίνακες 3, 4 και 5.
Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου.
Σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει «ανανέωση» της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).
Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκ. €), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκ. €), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκ. €), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκ. €), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκ. €), Περού (94η θέση, με 6,4 εκ. €) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκ. €).
Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ.€), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).



 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου