Σε αυστηρούς τόνους το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου στη συνεδρίασή του τη Δευτέρα θα εκφράσει την αντίδρασή του στις εξελίξεις που δρομολογεί ο Οργανισμός Λιμένος για κατασκευή μαρίνας στο «Κορδόνι».
Το Δημοτικό Συμβούλιο θα απορρίψει τις τροποποιήσεις της μελέτης που κατέθεσε ο ΟΛΒ και θα ζητήσει από τη διοίκησή του να συνεργαστεί για να «ξεκινήσει, άµεσα και µε γρήγορες διαδικασίες, μία σοβαρή μελέτη αναζήτησης κατάλληλων χώρων µε κριτήρια ορθολογικής χωροθέτησης, αποτελεσµατικής λειτουργικότητας, αξιοποίησης υποβαθµισµένων περιοχών και, κυρίως, προστασίας και αναβάθµισης του περιβάλλοντος».
Όπως προκύπτει από την εισήγηση του θέματος που εισάγεται στη συνεδρίαση του Δ.Σ. Βόλου της ερχόμενης Δευτέρας η πλειοψηφία εισηγείται να απορριφθούν οι τροποποιήσεις της μελέτης. Την εισήγηση για λογαριασμό της Δημοτικής Αρχής θα κάνει ο δημοτικός σύμβουλος και μέλος της διοίκησης στο Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένος Βόλου κ. Δ. Δερβένης.
Ο ΟΛΒ αγνοεί συστηματικά την πόλη
Η σταθερή θέση του ∆ήµου Βόλου, όπως τονίζεται στην εισήγηση, συστηµατικά αγνοήθηκε και τον Ιούνιο 2011 η ∆ιοίκηση του ΟΛΒ ενέκρινε το τελικό Σχέδιο, µειοψηφούντος του εκπροσώπου του ∆ήµου Βόλου, και το υπέβαλε στο Περιφερειακό Συµβούλιο Θεσσαλίας, για τη σύµφωνη γνώµη του, προκειµένου να προωθηθεί στην Επιτροπή Σχεδιασµού - Ανάπτυξης Λιµένων (ΕΣΑΛ), της ΓΓ Λιµένων & Λιµενικής Πολιτικής, για τελική έγκριση.
Ο Περιφερειάρχης, λαµβάνοντας υπόψη τις ενστάσεις του ∆ήµου Βόλου, πριν εισάγει το θέµα στο Περιφερειακό Συµβούλιο, το ανέπεµψε στον ΟΛΒ, προκειµένου να υπάρξει εναλλακτική πρόταση για το θέµα της µαρίνας. Τον Απρίλιο 2012 οι µελετητές πρότειναν στον ΟΛΒ, ορισµένες τεχνικές τροποποιήσεις της πρότασης για τη µαρίνα, διατηρώντας την στην ίδια θέση και χωρίς να έχουν εξεταστεί άλλες εναλλακτικές λύσεις χωροθέτησης.
Το ∆.Σ του ΟΛΒ, στη συνεδρίαση της 6ης Απριλίου 2012, ενέκρινε τις προτεινόµενες τροποποιήσεις, µειοψηφούντος και πάλι του εκπροσώπου του ∆ήµου Βόλου και τις υπέβαλε στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Διαφωνεί ο Δήμος με τις τροποποιήσεις
Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις αφορούν στον περιορισμό των κτηριακών εγκαταστάσεων στο «κορδόνι»κατά 100 τ.µ. και τον αποκλεισμό της διέλευσης των οχηµάτων τροφοδοσίας και εκτάκτου ανάγκης από την υφιστάµενη πεζογέφυρα, η οποία παραµένει.
Συγκεκριµένα, το κείµενο της τροποποίησης αναφέρει τα εξής:«Η µορφή και οι διαστάσεις της υφιστάµενης γέφυρας δεν επιτρέπει τη διέλευση οχηµάτων, οπότε διερευνήθηκαν άλλες εναλλακτικές µέθοδοι κάλυψης των έκτακτων αναγκών και τροφοδοσίας του µικρού κτηριακού συγκροτήµατος της νέας µαρίνας (πυροσβεστικό, ασθενοφόρο, όχηµα παραλαβής αποβλήτων κ.α. οι οποίες και θα εξειδικευθούν κατά τη φάση της µελέτης-αδειοδότησης. Ενδεικτικά προτείνεται να διατίθεται, µονίµως αγκυροβοληµένο πυροσβεστικό πλοιάριο, πλησίον της µαρίνας ή και άλλα πρόσθετα µέτρα που θα συστήσει η αρµόδια πυροσβεστική υπηρεσία κατά τη φάση της αδειοδότησης. Για την κάλυψη των αναγκών τροφοδοσίας προτείνεται η χρήση ηλεκτροκίνητων αµαξιδίων, τα οποία µπορούν να φέρουν και φορείο µέχρι το σηµείο πρόσβασης των νοσοκοµειακών στην παραλιακή ζώνη.
Το µικρό κτιριακό συγκρότηµα της νέας µαρίνας θα περιλαµβάνει µόνο τις απαραίτητες ελάχιστες εγκαταστάσεις σύµφωνα µε το Ν.2160/93, ήτοι συγκρότηµα αποχωρητηρίων και ντους, αποθήκες και καταστήµατα διάθεσης ειδών πρώτης ανάγκης (mini market). Το διοικητήριο µε το λιµενικό σταθµό, το τελωνείο και τις άλλες συναφείς αρχές ενσωµατώνονται στο εφαπτόµενο κτήριο του ΟΛΒ, κτήριο της παλαιάς αποθήκης, στον Κεντρικό Προβλήτα, για την ελαχιστοποίηση της κτιριακής επιβάρυνσης του προσήνεµου µώλου».
«Εκτρωμα» στην παραλία
Επί των προτεινοµένων τροποποιήσεων ο Δήμος επισημαίνει τα εξής:
« Για άλλη µια φορά, αγνοείται η πάγια θέση του ∆ήµου Βόλου να µελετηθούν εναλλακτικές τοποθεσίες χωροθέτησης της µαρίνας.Οι µελετητές δεν έκαναν καµία προσπάθεια διερεύνησης, έστω και αν κατέληγαν, τεκµηριωµένα, σε απόρριψη όλων των άλλων πιθανών
θέσεων. Οι προτεινόµενες τροποποιήσεις είναι περιορισµένες και δεν αναιρούν τις βασικές αρνητικές επιπτώσεις από τις βαριές κατασκευές, όπως είναι η διαπλάτυνση του κρηπιδώµατος µε στήλες τεχνητών ογκολίθων και σκυρόδεµα, η ανύψωση του προστατευτικού τοίχου για την προστασία από τους κυµατισµούς ή η κατασκευή εξωτερικού πρανούς θωράκισης, η κατασκευή εγκάρσιου προσήνεµου µώλου προστασίας, πλάτους 4µ.και µήκους 140µ. για την προστασία από τους νοτιο-νοτιοδυτικούς ανέµους, επίσης µε ογκόλιθους και σκυρόδεµα, µηχανολογικές εγκαταστάσεις, κλπ.
Η µείωση των κτιριακών εγκαταστάσεων κατά 100 τ.µ., δεν προσφέρει ουσιαστική βελτίωση, αφού παραµένουν κτιριακές εγκαταστάσεις 415 τ.µ. για τις απαραίτητες λειτουργίες (συγκρότηµα αποχωρητηρίων και ντους, αποθήκες και καταστήµατα διάθεσης ειδών πρώτης ανάγκης mini market), οι οποίες είναι πιο επιβαρυντικές, περιβαλλοντικά, από τις διοικητικές λειτουργίες που αποµακρύνονται.
Επιπλέον, δηµιουργούνται λειτουργικά προβλήµατα διάσπασης, µεταφέροντας µέρος των λειτουργιών στον Κεντρικό Προβλήτα (διοικητήριο, λιµενικός σταθµός, τελωνείο, ιατρείο κ.λ.π.). Σηµειώνεται ότι λόγω πλήρους ακαταλληλότητας της συγκεκριµένης θέσης, έχει, ήδη, προταθεί από την αρχική µελέτη η διάσπαση και άλλων βασικών λειτουργιών, όπως η στάθµευση που προτείνεται στον Κεντρικό Προβλήτα ή σε ιδιωτικούς χώρους στις γειτονικές οδούς ή οι δραστηριότητες τεχνικής υποστήριξης που προτείνεται να γίνονται στα Πευκάκια ή σε άλλους χώρους του λιµανιού. ∆ηλαδή οι λειτουργίες της µαρίνας θα διεξάγονται σε 4 ή 5 διαφορετικούς χώρους. Η θετική πρόταση για τη διατήρηση της πεζογέφυρας και τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, ελαφρύνει την κίνηση στο «κορδόνι, αλλά δεν αναιρεί την κυκλοφοριακή φόρτιση στο παραλιακό µέτωπο, όπου θα φτάνουν τα βαριά οχήµατα και θα γίνονται οι µεταφορτώσεις στα ηλεκτροκίνητα, δηµιουργώντας πρόσθετες δυσλειτουργίες εξυπηρέτησης (συντονισµός, µεταφορτώσεις κ.λ.π.).
Γενικά, οι προτάσεις τροποποιήσεων, εκτός από περιορισµένες (2 σηµεία), εµφανίζονται µε πρόχειρη επεξεργασία και µε ενδεικτικές λύσεις, παραπέµποντας βασικά θέµατα, όπως η αποκοµιδή αποβλήτων και απορριµµάτων, η πυρόσβεση, η κίνηση των ηλεκτροκίνητων οχηµάτων µε το φορτίο τους πάνω στην πεζογέφυρα, κλπ., σε άλλη µελέτη,κατά τη φάση της αδειοδότησης.
«Εγκληματικό» λάθος
Οι προτεινόµενες τροποποιήσεις, παρά την πρόθεση να µειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της αρχικής πρότασης, δεν φέρουν ουσιαστικό αποτέλεσµα και δεν αναιρούν τις σοβαρές επιβαρύνσεις στο περιβάλλον και µάλιστα στο πιο εµβληµατικό σηµείο της πόλης. Αντιθέτως, αναδεικνύουν, περισσότερο, την ακαταλληλότητα του συγκεκριµένου σηµείου για δηµιουργία τουριστικού λιµένα.Αυτό, σε συνδυασµό µε την επαναλαµβανόµενη άρνηση να εξεταστούν εναλλακτικές τοποθεσίες, κάνει ακόµη πιο ανεξήγητη την εµµονή στην επιλογή αυτή.
Η πρόταση του Δήμου
Ο ∆ήµος Βόλου επαναβεβαιώνει τη σταθερή άποψη ότι η πόλη χρειάζεται έναν λιµένα τουριστικών σκαφών, ως βασική αναπτυξιακή υποδοµή και ότι το λιµάνι και η ευρύτερη περιοχή διαθέτουν κατάλληλους χώρους, οι οποίοι πρέπει να αναζητηθούν. Για παράδειγµα, αξίζει να εξεταστεί η περίπτωση της δυτικής λιµενολεκάνης του Κεντρικού Προβλήτα, όπως έχει προταθεί από τον ∆ήµο Βόλου, σε συνδυασµό µε τη µεταφορά της ακτοπλοΐας στον 1ο Προβλήτα, ταυτόχρονα µε τη διακοπή της λειτουργίας του ΣΙΛΟ και τη µετακίνηση των λειτουργιών φορτοεκφόρτωσης των σιτηρών και του scrap στον 2ο και 3ο Προβλήτα, όπως προβλέπεται στη Μελέτη του Προγραµµατικού Σχεδιασµού Ανάπτυξης του Λιµένα Βόλου. Στο πλαίσιο αυτό, ο ∆ήµος Βόλου προτείνει να µην γίνει δεκτή η χωροθέτηση της µαρίνας στο συγκεκριµένο σηµείο, ούτε µετά τις προτεινόµενες τροποποιήσεις.
Η Μελέτη του Προγραµµατικού Σχεδιασµού Ανάπτυξης του Λιµένα Βόλου µπορεί να γίνει δεκτή, ως προς τα υπόλοιπα σηµεία και να προχωρήσουν οι διαδικασίες οριστικής έγκρισής της από την Επιτροπή Σχεδιασµού- Ανάπτυξης Λιµένων (ΕΣΑΛ), της ΓΓ Λιµένων & Λιµενικής Πολιτικής, ώστε να γίνει δυνατή η χρηµατοδότηση έργων από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ).
Να ξεκινήσει, άµεσα και µε γρήγορες διαδικασίες, µια σοβαρή µελέτη αναζήτησης κατάλληλων χώρων, µε κριτήρια ορθολογικής χωροθέτησης, αποτελεσµατικής λειτουργικότητας, αξιοποίησης υποβαθµισµένων περιοχών και κυρίως, προστασίας και αναβάθµισης του περιβάλλοντος. Στην κατεύθυνση αυτή, ο ∆ήµος Βόλου είναι έτοιµος να συνεργαστεί, στενά µε τον ΟΛΒ, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα. Η κοινά αποδεκτή πρόταση αυτής της µελέτης µπορεί να ενσωµατωθεί στον εγκεκριµένο Προγραµµατικό Σχεδιασµό, µε µεταγενέστερη τροποποίησή του», καταλήγει η εισήγηση της Δημοτικής Αρχής που θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου.
πηγή: Ταχυδρόμος του Βόλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου