Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Τουρισμός. Βάρος στη γαστρονομία

 

 
Ο τομέας της γαστρονομίας μπορεί να αποτελέσει ένα ειδικό άξονα προβολής για τη Θεσσαλία με πολλά πλεονεκτήματα. Συνδέεται με τον τουρισμό αλλά και την αγροτική παραγωγή, δημιουργεί αισθήματα ταύτισης με έναν τόπο και αποτελεί τομέα που δεν απαιτεί μεγάλες επενδύσεις. Πρόκειται για στοιχεία έρευνας του κ. Νικόλα Καραχάλη, Εντεταλμένου Διδασκαλίας Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και συνεργάτη του "Πόλεις και Πολιτικές". 


Η έρευνα αφορά το ρόλο των στρατηγικών προβολής ενός τόπου με έμφαση στην πρακτική του place marketing και branding. Βασίζεται στην εμπειρία του Εργαστηρίου Τουριστικού Σχεδιασμού, Έρευνας και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στην έρευνα που γίνεται στο πλαίσιο των σχετικών μαθημάτων στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Παγκόσμια. Ειδικά στο γαστρονομικό τουρισμό – ο οποίος αποτελεί μία επιθυμητή μορφή τουρισμού παγκοσμίως- μπορεί κανείς, σύμφωνα με τον ίδιο, να εντοπίσει πετυχημένες περιπτώσεις διαχείρισης προορισμού με πιο γνωστές ίσως την Τοσκάνη και το Σαν Σεμπάστιαν, ενώ ακόμα και περιοχές χωρίς ιδιαίτερη γαστρονομική ταυτότητα προωθούν τη μορφή αυτή όπως π.χ. η Σουηδία. Στη Χώρα των Βάσκων έχουν δημιουργήσει ένα μουσείο οίνου το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς.

Στην Ελλάδα, τονίζει ο ίδιος στη συνέχεια, η Κρήτη με το Κρητικό Σύμφωνο Ποιότητας κατέχει πρωτοποριακό ρόλο. Έχουν σχεδιαστεί διαδρομές, υπάρχει ειδικό πρόγραμμα διατήρησης της κρητικής διατροφής Βεβαίως και άλλες περιοχές έχουν να επιδείξουν σημαντικές πρωτοβουλίες π.χ. η Λήμνος και η Σαντορίνη.

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στις μελέτες και στις διαδικασίες διαβούλευσης έχει τονίσει τη σημασία της γαστρονομίας για τον τουρισμό και έχει προχωρήσει σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες όπως το «Ελληνικό πρωινό» και οι εβδομάδες προβολής της γευσιγνωσίας στο εξωτερικό.

Η Θεσσαλία, διευκρινίζει ο ερευνητής στη συνέχεια, είναι μια κατεξοχήν παραγωγική περιφέρεια και τα θεσσαλικά προϊόντα είναι γνωστά, παρά το γεγονός ότι η Θεσσαλική διατροφή δεν έχει την αναγνωρισιμότητα της Κρητικής. Ωστόσο τα επιμέρους χαρακτηριστικά της τοπικής κουζίνας, τα γαλακτομικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, τα γνωστά εμπορικά brandnames και τα τσιπουράδικα μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία προβολής.

Σχέδιο, Βεβαίως, προσθέτει, για την ανάπτυξη ενός σχεδίου προβολής της θεσσαλικής γαστρονομίας απαιτείται η συστηματική ανάπτυξη του προϊόντος.


Για παράδειγμα:

-Δημιουργία Επισκέψιμων χώρων παραγωγής και μουσείων. Τυροκομεία, οινοποιεία, φάρμες, μικρά μουσεία και καταστήματα πώλησης προϊόντων δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης και συμμετοχής στην παρασκευή αγαπημένων προϊόντων συμπληρώνοντας τη γαστρονομική προσφορά.

-Ειδικές Διαδρομές (Κρασιού, Γευσιγνωσίας, κλπ).
-Μαθήματα μαγειρικής.
-Ειδικά Τουριστικά Πακέτα Γνωριμίας.
-Γαστρονομικά Φεστιβάλ.
-Έλεγχος Ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών με σήμα ποιότητας σε εστιατόρια με κριτήριο το σεβασμό των τοπικών γεύσεων και συνταγών.
-«Τυποποίηση» παραδοσιακών προϊόντων με την παράλληλη διαφύλαξη των ΠΟΠ και πώληση σε επιλεγμένα μέρη εντός και εκτός (όπως γίνεται με τη Χίο και τα Mastiha Shops).
-Δημιουργία Εταιρίας Μάρκετινγκ σε επίπεδο Περιφέρειας.

To μάθημα «Μάρκετινγκ του Τόπου» διδάσκεται στο προπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος Μηχανικών Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εκτός από την εισαγωγή στο αντικείμενο σε θεωρητικό επίπεδο, το μάθημα βασίζεται σε αρκετά μεγάλο βαθμό στην ανάλυση περιπτώσεων μελέτης –κυρίως από περιπτώσεις μελέτης του εξωτερικού – και στις εργασίες που εκπονούν οι φοιτητές.


Προτάσεις

Καταλήγοντας ο ίδιος σημειώνει ότι πολλές προσπάθειες των φοιτητών έχουν καταλήξει σε πολύ συγκεκριμένες προτάσεις με σποτάκια, σλόγκαν και σελίδες στο facebook. Στη προσπάθεια αυτή βέβαια είναι απαραίτητη η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών και των συλλογικοτήτων. Ο κ. Καραχάλης επισημάνει τέλος τρία βασικά στοιχεία τα οποία θεωρεί ιδιαίτερα κρίσιμα:
-Η αυθεντικότητα, η παράδοση, η μυθολογία και η πολιτισμική κληρονομιά πρωτίστως αφορούν τους ίδιους τους Θεσσαλούς και δευτερευόντως τους τουρίστες ή τους επενδυτές
-Η ανάπτυξη του e-marketing και η αυξημένη χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης ως εργαλείο έρευνας της απήχησης και της αποτελεσματικότητας μιας στρατηγικής, αλλά και οι σημαντικοί περιορισμοί που εμπεριέχουν, αποτελούν ένα από τα ενδιαφέροντα πεδία που αναπτύσσονται.
-Η εμπειρία και οι βέλτιστες πρακτικές που εντοπίζονται. Με δεδομένο ότι και ο συγκεκριμένος σύλλογος έχει μία παγκόσμια διάσταση τα μέλη μπορούν να συνεισφέρουν με ιδέες και τεχνογνωσία από άλλα μέρη του κόσμου και να καταθέσουν τις απόψεις τους.
 
 
 
πηγή: εφημερίδα "Έρευνα" , http://www.citybranding.gr/
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου