Το Αρχιτεκτονικό Περιοδικό ΔΟΜΕΣ, γνωστό και από τα βραβεία "ΔΟΜΕΣ", έχει καταχωρήσει ηλεκτρονικά τα σημαντικότερα κι αντιπροσωπευτικότερα αρχιτεκτονικά έργα της Ελλάδας των τελευταίων εκατό χρόνων, δημιουργώντας το «ΔΟΜΕΣ Index», στην προσπάθεια να αναδείξει παγκοσμίως τη σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική.
Το ηλεκτρονικό αρχιτεκτονικό αρχείο "ΔΟΜΕΣ Index" θα είναι προσβάσιμο μέσω διαδικτύου από τις 14 Ιουνίου 2013, οπότε και θα διεξαχθεί ειδική δημόσια ημερίδα στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα. Ένας εκ των προσκεκλημένων ομιλητών της ημερίδας θα είναι ο Αλεξανδρουπολίτης αρχιτέκτονας Joris Braat (εγγονός της Ελένης Φιλιππίδη)
Το ηλεκτρονικό αρχιτεκτονικό αρχείο "ΔΟΜΕΣ Index" θα είναι προσβάσιμο μέσω διαδικτύου από τις 14 Ιουνίου 2013, οπότε και θα διεξαχθεί ειδική δημόσια ημερίδα στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα. Ένας εκ των προσκεκλημένων ομιλητών της ημερίδας θα είναι ο Αλεξανδρουπολίτης αρχιτέκτονας Joris Braat (εγγονός της Ελένης Φιλιππίδη)
Η αρχική συλλογή 150 έργων, η οποία και αποτελεί την πρώτη σημαντική καταχώρηση, περιλαμβάνει τη «λευκή» πολυκατοικία της οδού Ε. Φιλιππίδη στην Αλεξανδρούπολη για την οποία ο Joris Braat βραβεύτηκε το 2010. Στην ημερίδα ο αρχιτέκτονας θα παρουσιάσει την πολυκατοικία και θα αναφερθεί αναλυτικά στα δομικά στοιχεία του έργου, την προσωπική αισθητική του άποψη και τα προβλήματα της σύγχρονης αστικής αρχιτεκτονικής.
Η «λευκή» πολυκατοικία βρίσκεται στην Αλεξανδρούπολη, στην περιοχή του Αγίου Ελευθερίου. Αποτελείται από 6 διαμερίσματα δύο δωματίων στους πρώτους τρεις ορόφους και 2 διαμερίσματα τεσσάρων δωματίων στα δύο τελευταία επίπεδα. Η διάταξη των διαμερισμάτων ανά όροφο είναι συμμετρική - κατοπτρική.
Η οικοδομή συμμορφώνεται με το ύψος των διπλανών οικοδομών, αλλά ως αντίδραση στην εικόνα που δίνει στο δρόμο η χαώδης χρήση των μπαλκονιών, εμφανίζεται ως ένας μόνο όγκος με ημιυπαίθριους χώρους. Αυτός ο όγκος προβάλλει τρία μέτρα μπροστά από το ισόγειο ώστε το κτίριο να δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται επάνω στη βάση του. Η πρόσοψη κρύβει το πάχος των δαπέδων και των τοίχων, δεδομένου ότι όλες οι πλευρές απολήγουν σε οξείες γωνίες. Αυτό γίνεται σύμφωνα με ένα σύστημα που έχει διαφορετικό προσανατολισμό ανά όροφο. Έτσι η σκιά πέφτει με διαφορετικό τρόπο σε κάθε επιφάνεια της πρόσοψης και η εικόνα που παρουσιάζει το κτίριο από τον αυλόγυρο του Αγίου Ελευθερίου είναι κάθε φορά διαφορετική.
Ο ημιυπαίθριος χώρος κάθε διαμερίσματος αποτελεί έναν ιδιωτικό χώρο, προστατευμένο από τα βλέμματα των ενοίκων των διπλανών οικοδομών και διαμερισμάτων. Καθώς οι τοίχοι και η οροφή κάθε ημιυπαίθριου χώρου ανοίγουν προς τα έξω και προς τα επάνω, ο χώρος δένει με τον αυλόγυρο της εκκλησίας. Το οικόπεδο είναι λοξό σε σχέση με το δρόμο, τα διαμερίσματα είναι ορθογώνια και ακολουθούν την κατεύθυνση του οικοπέδου ενώ η πρόσοψη ακολουθεί την κατεύθυνση του δρόμου.
Το έργο «απέσπασε» έπαινο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό «Δομές 2011», με εύφημο μνεία από τον Steven Holl, καθώς ήρθε δεύτερο στην κατηγορία: «Το καλύτερο έργο νέου αρχιτέκτονα των ετών 2008-2010».
Η οικοδομή συμμορφώνεται με το ύψος των διπλανών οικοδομών, αλλά ως αντίδραση στην εικόνα που δίνει στο δρόμο η χαώδης χρήση των μπαλκονιών, εμφανίζεται ως ένας μόνο όγκος με ημιυπαίθριους χώρους. Αυτός ο όγκος προβάλλει τρία μέτρα μπροστά από το ισόγειο ώστε το κτίριο να δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται επάνω στη βάση του. Η πρόσοψη κρύβει το πάχος των δαπέδων και των τοίχων, δεδομένου ότι όλες οι πλευρές απολήγουν σε οξείες γωνίες. Αυτό γίνεται σύμφωνα με ένα σύστημα που έχει διαφορετικό προσανατολισμό ανά όροφο. Έτσι η σκιά πέφτει με διαφορετικό τρόπο σε κάθε επιφάνεια της πρόσοψης και η εικόνα που παρουσιάζει το κτίριο από τον αυλόγυρο του Αγίου Ελευθερίου είναι κάθε φορά διαφορετική.
Ο ημιυπαίθριος χώρος κάθε διαμερίσματος αποτελεί έναν ιδιωτικό χώρο, προστατευμένο από τα βλέμματα των ενοίκων των διπλανών οικοδομών και διαμερισμάτων. Καθώς οι τοίχοι και η οροφή κάθε ημιυπαίθριου χώρου ανοίγουν προς τα έξω και προς τα επάνω, ο χώρος δένει με τον αυλόγυρο της εκκλησίας. Το οικόπεδο είναι λοξό σε σχέση με το δρόμο, τα διαμερίσματα είναι ορθογώνια και ακολουθούν την κατεύθυνση του οικοπέδου ενώ η πρόσοψη ακολουθεί την κατεύθυνση του δρόμου.
Το έργο «απέσπασε» έπαινο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό «Δομές 2011», με εύφημο μνεία από τον Steven Holl, καθώς ήρθε δεύτερο στην κατηγορία: «Το καλύτερο έργο νέου αρχιτέκτονα των ετών 2008-2010».
Ο Joris Braat σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου Delft, Ολλανδίας. Προς το τέλος του 2006, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του αποφάσισε να εγκατασταθεί για κάποιο διάστημα στην Ελλάδα. Οδηγήθηκε σ’ αυτή την απόφαση λόγω της ελληνικής του καταγωγής, αλλά και λόγω των θετικών εντυπώσεων που του είχε αφήσει ένα εξάμηνο σπουδών στη Θεσσαλονίκη το 2004. Το τέλος του 2007, έχοντας εξασφαλίσει την ανάθεση ορισμένων έργων, αποφάσισε να εργασθεί ως ανεξάρτητος αρχιτέκτονας.
Στόχος του είναι να σχεδιάζει κτίρια που μπορούν να ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών του με έναν ξεκάθαρο, απλό, δυνατό και κομψό τρόπο. Φιλοδοξία του είναι να έχει και την ευθύνη της κατασκευής του έργου, για να βεβαιώνεται για την ποιότητα εφαρμογής όλων των λεπτομερειών, αλλά και για να αισθάνονται περήφανοι για το αποτέλεσμα όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως αρχιτέκτονας και κατασκευαστής και έχει τη βάση του στη Αλεξανδρούπολη, πραγματοποιώντας κατοικίες και κτίρια εμπορικής και πολιτιστικής χρήσης σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Οι εντολείς του είναι κυρίως Έλληνες και Ολλανδοί.
Στόχος του είναι να σχεδιάζει κτίρια που μπορούν να ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών του με έναν ξεκάθαρο, απλό, δυνατό και κομψό τρόπο. Φιλοδοξία του είναι να έχει και την ευθύνη της κατασκευής του έργου, για να βεβαιώνεται για την ποιότητα εφαρμογής όλων των λεπτομερειών, αλλά και για να αισθάνονται περήφανοι για το αποτέλεσμα όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως αρχιτέκτονας και κατασκευαστής και έχει τη βάση του στη Αλεξανδρούπολη, πραγματοποιώντας κατοικίες και κτίρια εμπορικής και πολιτιστικής χρήσης σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Οι εντολείς του είναι κυρίως Έλληνες και Ολλανδοί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου