Τρομερά υψηλά ήταν τα αποτελέσματα μετρήσεων ατμοσφαιρικών ρύπων στο λιμάνι του Πειραιά που έγιναν εχτές από τον Γερμανικό Οργανισμό Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), τον εταίρο της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας στην BirdLife International. Συγκεκριμένα, ενώ η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό αέρα, στον τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων διαπιστώθηκε συγκέντρωση πάνω από 100.000 σωματιδίων!
Ο NABU έχει ήδη πραγματοποιήσει παρόμοιους ελέγχους ποιότητας αέρος και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως του Αμβούργου, της Λισσαβόνας και της Βενετίας, διαπιστώνοντας πάντα εξαιρετικά υψηλή επιβάρυνση του ατμοσφαιρικού αέρα, λόγω των πολύ μικρών σωματιδίων. Μάλιστα η αιθάλη, έκδοχο των λεπτών σωματιδίων σκόνης, είναι ιδιαίτερα προβληματική για την ανθρώπινη υγεία.
Ο Επιστημονικός Συντονιστής Τομέα Διατήρησης της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, Fran Vargas, τονίζει: «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο. Οι μετρήσεις έδειξαν ότι και στον Πειραιά αυξάνεται σημαντικά η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή του λιμένα. Καθώς ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων πολλαπλασιάζεται εδώ και χρόνια, ολοένα και περισσότεροι επιβάτες και κάτοικοι της περιοχής εκτίθενται στα δηλητηριώδη αέρια. Αυτό δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτό, εφόσον υπάρχει και η απαραίτητη αντιρρυπαντική τεχνολογία». Γι’ αυτό το λόγο, ο NABU και η Ορνιθολογική καλούν τους συμμετέχοντες στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας στον Πειραιά να κινητοποιηθούν για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία και τα λιμάνια.
Άμεση λύση πάντως στο πρόβλημα θα έδιναν τα ίδια τα πλοία ανοικτής θαλάσσης και κυρίως τα κρουαζιερόπλοια, εάν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και εξοπλίζονταν άμεσα με ένα αποτελεσματικό σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων. Επιπλέον, ο NABU καλεί την Ελλάδα να απευθυνθεί στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου, όπως υπάρχει ήδη στην περιοχή της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας, καθώς και στο Κανάλι της Μάγχης. Σε αυτές τις περιοχές, λόγω των κατάλληλων ελέγχων, σημειώνονται πολύ χαμηλότερες οριακές τιμές θείου (0,1%), σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Μεσόγειο(3,5%).
Περισσότερες πληροφορίες για τις έως τώρα μετρήσεις και την τεχνολογία που χρησιμοποιείται μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
Άμεση λύση πάντως στο πρόβλημα θα έδιναν τα ίδια τα πλοία ανοικτής θαλάσσης και κυρίως τα κρουαζιερόπλοια, εάν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και εξοπλίζονταν άμεσα με ένα αποτελεσματικό σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων. Επιπλέον, ο NABU καλεί την Ελλάδα να απευθυνθεί στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου, όπως υπάρχει ήδη στην περιοχή της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας, καθώς και στο Κανάλι της Μάγχης. Σε αυτές τις περιοχές, λόγω των κατάλληλων ελέγχων, σημειώνονται πολύ χαμηλότερες οριακές τιμές θείου (0,1%), σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Μεσόγειο(3,5%).
Περισσότερες πληροφορίες για τις έως τώρα μετρήσεις και την τεχνολογία που χρησιμοποιείται μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου