Ορθοπεταλιές με ποδήλατα... κοινής χρήσης
Στοιχείο της καθημερινής ζωής μικρών και μεγάλων στοχεύει να καταστήσει το ποδήλατο η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Με σκοπό να προωθήσει τη χρήση αυτού του εναλλακτικού μέσου μεταφοράς, η αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων προγραμματίζει την ανάπτυξη στην πόλη ενός συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Ανδρέα Κουράκη το σύστημα αυτό, το οποίο
θα καλύψει ολόκληρη την πόλη, επιδιώκεται να είναι έτοιμο να λειτουργήσει την
ερχόμενη άνοιξη. «Στόχος μας είναι να προωθήσουμε τη χρήση του ποδηλάτου ως
μέσου ψυχαγωγίας και άσκησης αλλά συγχρόνως κι ως μέσου μεταφοράς για τις
καθημερινές μετακινήσεις», σημείωσε ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού,
Πολεοδομίας και Δικτύων.
Η ανάπτυξη του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων αναμένεται να συζητηθεί σε μία από τις προσεχείς συνεδριάσεις της επιτροπής ποιότητας ζωής του δήμου Θεσσαλονίκης, ώστε μετά και την παρουσίαση του θέματος στο δημοτικό συμβούλιο να αρχίσουν οι διαδικασίες για την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού. Ήδη ο σχεδιασμός των αρμόδιων δημοτικών υπηρεσιών έχει τεθεί υπόψη της τροχαίας, ενώ παρουσιάστηκε και στις διοικήσεις των έξι δημοτικών κοινοτήτων.
Η ανάπτυξη του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων αναμένεται να συζητηθεί σε μία από τις προσεχείς συνεδριάσεις της επιτροπής ποιότητας ζωής του δήμου Θεσσαλονίκης, ώστε μετά και την παρουσίαση του θέματος στο δημοτικό συμβούλιο να αρχίσουν οι διαδικασίες για την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού. Ήδη ο σχεδιασμός των αρμόδιων δημοτικών υπηρεσιών έχει τεθεί υπόψη της τροχαίας, ενώ παρουσιάστηκε και στις διοικήσεις των έξι δημοτικών κοινοτήτων.
Σύστημα με 450 ποδήλατα
Όπως εξήγησε ο κ. Κουράκης, ο
σχεδιασμός της αντιδημαρχίας Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων αφορά
σε αυτή τη φάση την ανάπτυξη ενός συστήματος με 450 ποδήλατα, τα οποία θα
μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, αλλά
και από όσους επισκέπτονται την πόλη.
Εξάλλου η διεύθυνση Κυκλοφορίας του δήμου Θεσσαλονίκης εκτιμά ότι η ευρύτερη χρήση του ποδηλάτου μπορεί να αποτελέσει μία «αισιόδοξη, βιώσιμη και μοντέρνα λύση» όχι μόνο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης.
Για την ανάπτυξη του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων προβλέπεται η διαμόρφωση συνολικά 26 σταθμών σε διάφορες περιοχές της Θεσσαλονίκης. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μισθώνουν τα ποδήλατα από κάποιο σημείο και να τα επιστρέφουν στο ίδιο ή σε οποιοδήποτε άλλο.
Εξάλλου η διεύθυνση Κυκλοφορίας του δήμου Θεσσαλονίκης εκτιμά ότι η ευρύτερη χρήση του ποδηλάτου μπορεί να αποτελέσει μία «αισιόδοξη, βιώσιμη και μοντέρνα λύση» όχι μόνο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης.
Για την ανάπτυξη του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων προβλέπεται η διαμόρφωση συνολικά 26 σταθμών σε διάφορες περιοχές της Θεσσαλονίκης. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να μισθώνουν τα ποδήλατα από κάποιο σημείο και να τα επιστρέφουν στο ίδιο ή σε οποιοδήποτε άλλο.
Επέκταση του δικτύου
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, για να μπορέσει πράγματι το ποδήλατο να λειτουργήσει ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς για τους Θεσσαλονικείς, ο κεντρικός δήμος πέραν του νέου αυτού συστήματος προγραμματίζει να προχωρήσει και σε επεκτάσεις του υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων.
Ήδη από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για την εκπόνηση μελέτης, η οποία θα αφορά τη διεύρυνση των ποδηλατόδρομων και στην περιοχή της Τούμπας, ώστε αυτή να συνδεθεί οικολογικά με το κέντρο της πόλης και το λιμάνι. Η μελέτη αυτή συγχρηματοδοτείται κατά 70% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση Ενέργειας Θεσσαλονίκης».
Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει επιλέξει ως αφετηρία του νέου δικτύου την πλατεία Μικρασιατικού και Θρακικού Ελληνισμού, όπως ονομάζεται πλέον η παλιά αλάνα της Τούμπας. Το συνολικό μήκος του νέου ποδηλατόδρομου αλλά και η χάραξη, την οποία αυτός θα ακολουθεί, πρόκειται να καθοριστούν με την ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης.
Η αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων εκτιμά ότι η δημιουργία ενός παράπλευρου δικτύου θα συμβάλει στην προσπάθεια που καταβάλλεται, ώστε το προβληματικό δίκτυο των ποδηλατόδρομων που υπάρχει σήμερα σε συνολικό μήκος 12,5 χιλιομέτρων να καταστεί πιο λειτουργικό.
Σήμερα σε μεγάλα τμήματά τους οι ποδηλατόδρομοι που κατασκευάστηκαν στη Θεσσαλονίκη τα προηγούμενα χρόνια έχουν καταστεί στην πράξη ανενεργοί. Πολύ συχνά λόγω και της ελλιπούς αστυνόμευσής τους μετατρέπονται σε χώρους στάθμευσης για αυτοκίνητα και δίκυκλα. Εξάλλου σε αρκετά σημεία το δίκτυο είναι κακοσυντηρημένο, καθώς σχεδόν έχουν εξαφανιστεί οι διαγραμμίσεις που οριοθετούν τον ποδηλατόδρομο.
Έριδες με την αντιπεριφέρεια
Το δίκτυο των ποδηλατόδρομων
έχει αποτελέσει εδώ και καιρό ένα από τα κυρίαρχα σημεία αντιπαράθεσης ανάμεσα
στο δήμο και την αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης. Ακόμη και πριν από λίγες ημέρες ο
δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης πέταξε το γάντι στον αντιπεριφερειάρχη Απόστολο
Τζιτζικώστα, λέγοντας ότι σε κάθε προσπάθειά του για την προάσπιση του
υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων ή για την επέκτασή του σε άλλα σημεία ο
δήμος συναντά «τοίχο» από την αντιπεριφέρεια.
Την αντίδραση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης έχει προκαλέσει η χαρακτηριστική καθυστέρηση που έχει επιδείξει η αντιπεριφέρεια αναφορικά με το αίτημα που της έχει υποβληθεί για τη μεταφορά του ποδηλατόδρομου της παλιάς και της νέας παραλίας από το πλακόστρωτο, όπου βρίσκεται σήμερα, επί της λεωφόρου Νίκης και της λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου.
«Πεποίθηση της δικής μας δημοτικής αρχής είναι ότι οι ποδηλατόδρομοι δεν πρέπει να βρίσκονται επάνω στα πεζοδρόμια, στερώντας χώρο από τους πεζούς, αλλά να αναπτύσσονται στους δρόμους, ώστε το ποδήλατο να διεκδικήσει το χώρο που του αξίζει από το αυτοκίνητο», σημείωσε με έμφαση ο κ. Κουράκης, καλώντας τους ποδηλάτες, παράλληλα με το δίκτυο των ποδηλατόδρομων να χρησιμοποιούν και τις λεωφορειολωρίδες κατά τις μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη.
Ανάλογη καθυστέρηση σύμφωνα με τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης έχει επιδείξει η αντιπεριφέρεια και σε ό,τι αφορά την πρόταση που διατυπώθηκε για την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων κατά 6,2 χιλιόμετρα σε κομβικά σημεία της πόλης. Ο σχεδιασμός της διεύθυνσης Κυκλοφορίας του δήμου Θεσσαλονίκης αφορά επεκτάσεις στα ακόλουθα σημεία:
Την αντίδραση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης έχει προκαλέσει η χαρακτηριστική καθυστέρηση που έχει επιδείξει η αντιπεριφέρεια αναφορικά με το αίτημα που της έχει υποβληθεί για τη μεταφορά του ποδηλατόδρομου της παλιάς και της νέας παραλίας από το πλακόστρωτο, όπου βρίσκεται σήμερα, επί της λεωφόρου Νίκης και της λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου.
«Πεποίθηση της δικής μας δημοτικής αρχής είναι ότι οι ποδηλατόδρομοι δεν πρέπει να βρίσκονται επάνω στα πεζοδρόμια, στερώντας χώρο από τους πεζούς, αλλά να αναπτύσσονται στους δρόμους, ώστε το ποδήλατο να διεκδικήσει το χώρο που του αξίζει από το αυτοκίνητο», σημείωσε με έμφαση ο κ. Κουράκης, καλώντας τους ποδηλάτες, παράλληλα με το δίκτυο των ποδηλατόδρομων να χρησιμοποιούν και τις λεωφορειολωρίδες κατά τις μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη.
Ανάλογη καθυστέρηση σύμφωνα με τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης έχει επιδείξει η αντιπεριφέρεια και σε ό,τι αφορά την πρόταση που διατυπώθηκε για την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων κατά 6,2 χιλιόμετρα σε κομβικά σημεία της πόλης. Ο σχεδιασμός της διεύθυνσης Κυκλοφορίας του δήμου Θεσσαλονίκης αφορά επεκτάσεις στα ακόλουθα σημεία:
- Στη λεωφόρο Κωνσταντίνου
Καραμανλή, με μήκος 3,1 χιλιομέτρων, στο τμήμα από την οδό Βούλγαρη μέχρι και
την Καυτανζόγλου.
- Στον άξονα της Αρχαιολογικού Μουσείου, σε μήκος 1,1 χιλιομέτρου, μέχρι την οδό Κατσιμίδη.
- Στη Μάρκου Μπότσαρη, με μήκος 1,1 χιλιομέτρου, στο κομμάτι από τη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι και τη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή.
- Στον άξονα της Βούλγαρη - Μοσχονησίων, σε μήκος 0,9 χιλιομέτρων, στο τμήμα από τη Βασιλίσσης Όλγας μέχρι και τη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή.
- Στον άξονα της Αρχαιολογικού Μουσείου, σε μήκος 1,1 χιλιομέτρου, μέχρι την οδό Κατσιμίδη.
- Στη Μάρκου Μπότσαρη, με μήκος 1,1 χιλιομέτρου, στο κομμάτι από τη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι και τη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή.
- Στον άξονα της Βούλγαρη - Μοσχονησίων, σε μήκος 0,9 χιλιομέτρων, στο τμήμα από τη Βασιλίσσης Όλγας μέχρι και τη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Πού θα λειτουργήσουν οι 26 σταθμοί
1. Στο Μέγαρο Μουσικής, στη συμβολή της 25ης Μαρτίου με την οδό Μαρίας Κάλλας (30 ποδήλατα).
2. Στην παραλία (Μπότσαρη), στο ύψος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου (30 ποδήλατα).
3. Στην παραλία (Παρασκευοπούλου), στο ύψος του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής (10 ποδήλατα).
4. Στην περιοχή του Λευκού Πύργου, στην πλευρά της Βασιλέως Γεωργίου (30 ποδήλατα).
5. Στην πλατεία Αριστοτέλους, στην πλευρά της λεωφόρου Νίκης (30 ποδήλατα).
6. Στην περιοχή του λιμανιού, σε υφιστάμενο χώρο στάθμευσης (20 ποδήλατα).
7. Στην πλατεία Δημοκρατίας, στη νησίδα που βρίσκεται στη συμβολή της Εγνατίας με την Καραολή και Δημητρίου (20 ποδήλατα).
8. Στην περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού, στο πάρκο που βρίσκεται στα όρια της Αναγεννήσεως και της Γιαννιτσών (20 ποδήλατα).
9. Στη συμβολή της Δωδεκανήσου με τη Δαναΐδων (15 ποδήλατα).
10. Στην πλατεία Ελευθερίας, στην πλευρά της οδού Βενιζέλου μεταξύ της Κουντουριώτη και της Μητροπόλεως (20 ποδήλατα).
11. Στην Αριστοτέλους, στο τμήμα μεταξύ της Βασιλέως Ηρακλείου και της Ερμού (10 ποδήλατα).
12. Στο νέο δημαρχιακό μέγαρο, στη νησίδα που βρίσκεται στη συμβολή της Βασιλέως Γεωργίου με την οδό Γ’ Σεπτεμβρίου (20 ποδήλατα).
13. Στην πλατεία της ΧΑΝΘ, στη συμβολή της Τσιμισκή με τη Νικολάου Γερμανού (20 ποδήλατα).
14. Στον άξονα της Αριστοτέλους, στο τμήμα επάνω από την Εγνατία (20 ποδήλατα).
15. Στην περιοχή του Καυτανζόγλειου Σταδίου, στο πάρκο που βρίσκεται στη συμβολή της Αγίου Δημητρίου με την οδό Στίλπωνος Κυριακίδη (10 ποδήλατα).
16. Στην περιοχή του Προφήτη Ηλία, στη συμβολή της Ολυμπιάδος με την Αμφιλοχίας (10 ποδήλατα).
17. Στην πλατεία Μικρασιατικού και Θρακικού Ελληνισμού (πρώην αλάνα της Τούμπας), στην πλευρά της Γρηγορίου Λαμπράκη (20 ποδήλατα).
18. Στην περιοχή του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου, στη συμβολή της Παπαναστασίου με τη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή (15 ποδήλατα).
19. Στη νησίδα που περικλείεται από την Καρακάση, την Μπότσαρη και την Παπαναστασίου και είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος αποκλειστικής στάθμευσης δικύκλων (10 ποδήλατα).
20. Στη συμβολή της Σόλωνος και της Μακεδονίας, στη νησίδα που σχηματίζεται στο ύψος της οδού Μάρκου Μπότσαρη (10 ποδήλατα).
21. Στην πλατεία Μηνά Πατρικίου, στην οδό Κρήτης (10 ποδήλατα).
22. Στη συμβολή της 26ης Οκτωβρίου με την οδό Κεφαλληνίας (15 ποδήλατα).
23. Στη συμβολή της οδού Κώττα Ρούλια με την Κωλέτη (15 ποδήλατα).
24. Στη συμβολή της Μαρίας Κάλλας με την καθηγητού Ρωσίδη, εντός του χώρου στάθμευσης (15 ποδήλατα).
25. Στο τρίγωνο της Αγγελάκη, της Εθνικής Αμύνης και της Εγνατίας, κοντά στην πύλη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (15 ποδήλατα).
26. Στη συμβολή της Παπαναστασίου με την οδό Καρδίτσας, κοντά στο πάρκο της Νέας Ελβετίας και στο γήπεδο του Άρη (10 ποδήλατα).
Oι κινήσεις φίλων ποδηλάτου, οι οικολογικές κινήσεις, η ένωση πεζών, αλλά και όλοι μας πρέπει να δράσουμε συντονισμένα και δυναμικά και να αποκαλύψουμε την αντιδραστική πολιτική και νοοτροπία της περιφέρειας που υποσκάπτει κάθε προσπάθεια ανάπτυξης των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς. Και να σκεφτεί κανείς ότι έχει την αρμοδιότητα της ρύπανσης άρα και της αέριας. Φαντάσου και να μην την είχε. Οι προοδευτικές ή οι οπισθοδρομικες αντιλήψεις διαχείρησης και λειτουργίας των πόλεων κύριε Τζιτζικώστα δοκιμάζονται στην πράξη και εσείς αποτυχαίνετε καθημερινά. Η απόσταση από τις άλλες ευρωπαικές πόλεις, αν έφαρμοστεί η πολιτική σας, όσο πάει και θα μεγαλώνει. Ξυπνήστε!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου