Ανησυχία για τη χρόνια πολεοδομική αφασία της πόλης, το χωροταξικό αλαλούμ και την πληθώρα αντιφατικών δηλώσεων από διάφορους φορείς της κυβέρνησης και της αυτοδιοίκησης, εκφράζει η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης και ζητά αναβάθμιση της διαβούλευσης για το παραλιακό μέτωπο, σύνδεση με έναν ευρύτερο αστικό σχεδιασμό και επανασύσταση του Οργανισμού Ρυθμιστικού.
Και ενώ η πόλη έχει μείνει χωρίς κανένα σχέδιο αστικής ανάπλασης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανακοίνωσε ότι «ολοκληρώνεται σύντομα» το πρώτο στάδιο διαβούλευσης με τους Δήμους του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης και άλλους φορείς, για τον ειδικό χωρικό σχεδιασμό, ώστε «να καταγραφούν οι προθέσεις τους για τις χρήσεις που επιθυμούν στις περιοχές ευθύνης τους». Κανένας σχεδιασμός δηλαδή δεν υπάρχει αλλά μόνο καταγραφή προθέσεων και επιθυμιών.
Γι’ αυτό και μόνο τους προηγούμενους μήνες έχουν καταγραφεί διάφορα αντιφατικά και αποσπασματικά περιστατικά, που αποδεικνύουν την παντελή έλλειψη σχεδιασμού:
Η απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να δρομολογήσει την
- μίσθωση του εγκαταλελειμμένου στρατοπέδου Ζιάκα στην ανώνυμη εταιρεία «Κεντρική Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης», με σκοπό την εγκατάσταση κέντρου logistics.
- Η πρόταση για δημιουργία «Μαρίνας» σκαφών μπροστά από το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς».
- Η χωροθέτηση και αδειοδότηση για την κατασκευή νέου πολυώροφου κτηρίου για τη φιλοξενία του Μουσείου Ολοκαυτώματος, εντός του ιστορικού χώρου του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, χωρίς να εξεταστεί η περίπτωση ανακατασκευής του κτηρίου του Πιέτρο Αριγκόνι, που υπήρχε προπολεμικά, ή η περίπτωση ανάπλασης όλης της περιοχής, με τη διατήρηση και συντήρηση των ιστορικών διατηρητέων μνημείων και του χώρου που τα περιβάλλει.
- Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού ΥΠΕΝ, Σ. Φάμελλου, σε ημερίδα για το θαλάσσιο μέτωπο, ότι υπάρχει ανάγκη ενοποίησης των σχεδιασμών, που αφορούν το θαλάσσιο μέτωπο και τον Θερμαϊκό Κόλπο και πως πρέπει, πλέον, να μπουν σε μια μητροπολιτική πλατφόρμα και οι ελεύθεροι χώροι και η ανάπτυξη. Μετά από τόσες εξαγγελίες οι κυβερνώντες παραμένουν στο επίπεδο των γενικόλογων διαπιστώσεων και ερωτημάτων: «πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα «ποιο είναι το εργαλείο σχεδιασμού της μητροπολιτικής ανάπτυξης της πόλης, ποιο είναι το επίπεδο σχεδιασμού και ποια είναι τα μελετητικά εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας», καθώς, όπως είπε, είναι θέματα που έχουν μείνει πίσω. «Ποιος έχει την πρωτοβουλία; Ποιος κάνει τον μητροπολιτικό σχεδιασμό των ελεύθερων και των δημόσιων χώρων στην πόλη; Μαζί με αυτόν θα πάμε όλοι»».
Και όλα αυτά, όταν ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου έχει καταργηθεί και η αρμοδιότητά του έχει μεταφερθεί στο Τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης, που υπάγεται στη Διεύθυνση Χωροταξίας της Γ.Γ. Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ!
Η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης θεωρεί ως κατ’ αρχήν θετικό το γεγονός ότι, έστω και μετά από αρκετά χρόνια, δρομολογείται μια διαδικασία διαβούλευσης για το παραλιακό μέτωπο. Ωστόσο, θέτει μερικά ερωτήματα:
- μίσθωση του εγκαταλελειμμένου στρατοπέδου Ζιάκα στην ανώνυμη εταιρεία «Κεντρική Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης», με σκοπό την εγκατάσταση κέντρου logistics.
- Η πρόταση για δημιουργία «Μαρίνας» σκαφών μπροστά από το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς».
- Η χωροθέτηση και αδειοδότηση για την κατασκευή νέου πολυώροφου κτηρίου για τη φιλοξενία του Μουσείου Ολοκαυτώματος, εντός του ιστορικού χώρου του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, χωρίς να εξεταστεί η περίπτωση ανακατασκευής του κτηρίου του Πιέτρο Αριγκόνι, που υπήρχε προπολεμικά, ή η περίπτωση ανάπλασης όλης της περιοχής, με τη διατήρηση και συντήρηση των ιστορικών διατηρητέων μνημείων και του χώρου που τα περιβάλλει.
- Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού ΥΠΕΝ, Σ. Φάμελλου, σε ημερίδα για το θαλάσσιο μέτωπο, ότι υπάρχει ανάγκη ενοποίησης των σχεδιασμών, που αφορούν το θαλάσσιο μέτωπο και τον Θερμαϊκό Κόλπο και πως πρέπει, πλέον, να μπουν σε μια μητροπολιτική πλατφόρμα και οι ελεύθεροι χώροι και η ανάπτυξη. Μετά από τόσες εξαγγελίες οι κυβερνώντες παραμένουν στο επίπεδο των γενικόλογων διαπιστώσεων και ερωτημάτων: «πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα «ποιο είναι το εργαλείο σχεδιασμού της μητροπολιτικής ανάπτυξης της πόλης, ποιο είναι το επίπεδο σχεδιασμού και ποια είναι τα μελετητικά εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας», καθώς, όπως είπε, είναι θέματα που έχουν μείνει πίσω. «Ποιος έχει την πρωτοβουλία; Ποιος κάνει τον μητροπολιτικό σχεδιασμό των ελεύθερων και των δημόσιων χώρων στην πόλη; Μαζί με αυτόν θα πάμε όλοι»».
Και όλα αυτά, όταν ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου έχει καταργηθεί και η αρμοδιότητά του έχει μεταφερθεί στο Τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης, που υπάγεται στη Διεύθυνση Χωροταξίας της Γ.Γ. Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ!
Η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης θεωρεί ως κατ’ αρχήν θετικό το γεγονός ότι, έστω και μετά από αρκετά χρόνια, δρομολογείται μια διαδικασία διαβούλευσης για το παραλιακό μέτωπο. Ωστόσο, θέτει μερικά ερωτήματα:
- Με ποιους φορείς διαβουλεύεται η Περιφέρεια πέραν των Δήμων;
- Θα γίνει διαβούλευση και με φορείς της κοινωνίας των πολιτών;
- Αφού καταγραφούν οι προθέσεις για τις χρήσεις που επιθυμούν στις περιοχές ευθύνης τους, ποια μέθοδος θα ακολουθηθεί για την κατάρτιση του ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού;
- Πως και από ποιόν θα αξιολογηθούν οι προτάσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά θέματα όπως η τύχη του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού και της δυτικής εισόδου, οι εκβολές του Δενδροπόταμου, η ακτή που διασώζεται κάτω από την οδό Σοφούλη; Θα προβλεφθεί η συνολική αντιμετώπισή τους ή θα κόβονται κομμάτι-κομμάτι και θα ξεπουλιούνται στην πιο προσοδοφόρα οικονομικά πρόταση;
- Θα προβλεφθεί κάποια διαδικασία ενοποίησης πράσινων χώρων και μνημείων πολιτισμού;
- Γιατί δεν εφαρμόζεται το «Στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο για το πράσινο στη Θεσσαλονίκη», που εκπονήθηκε το 2006, μέσω της συνεργασίας του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης με το ΑΠΘ (με συγγραφείς τους Ανανιάδου – Τζημοπούλου Μ., Διαμαντόπουλο Σ., Ζάγκα Θ. Παπαμίχο Ν.);
- Θα ληφθούν υπόψη πολυάριθμες έρευνες σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο που έχουν γίνει στην περιοχή από πλευράς αρχιτεκτονικής τοπίου, χωροταξικού σχεδιασμού ή πολεοδομικής και περιβαλλοντικής ανασυγκρότησης;
- Θα αξιοποιηθούν μέσω ανοικτών διαγωνισμών οι ιδέες πληθώρας αξιόλογων νέων επιστημόνων της πόλης μας;
- Μέχρι να αποφασιστούν όλα αυτά, γιατί προχωρούν αυθαίρετες και αποσπασματικές αποφάσεις που υποβαθμίζουν το περιβάλλον της πόλης και την ποιότητα ζωής των κατοίκων;
πηγή: http://ecology-salonika.org/
- Θα γίνει διαβούλευση και με φορείς της κοινωνίας των πολιτών;
- Αφού καταγραφούν οι προθέσεις για τις χρήσεις που επιθυμούν στις περιοχές ευθύνης τους, ποια μέθοδος θα ακολουθηθεί για την κατάρτιση του ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού;
- Πως και από ποιόν θα αξιολογηθούν οι προτάσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά θέματα όπως η τύχη του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού και της δυτικής εισόδου, οι εκβολές του Δενδροπόταμου, η ακτή που διασώζεται κάτω από την οδό Σοφούλη; Θα προβλεφθεί η συνολική αντιμετώπισή τους ή θα κόβονται κομμάτι-κομμάτι και θα ξεπουλιούνται στην πιο προσοδοφόρα οικονομικά πρόταση;
- Θα προβλεφθεί κάποια διαδικασία ενοποίησης πράσινων χώρων και μνημείων πολιτισμού;
- Γιατί δεν εφαρμόζεται το «Στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο για το πράσινο στη Θεσσαλονίκη», που εκπονήθηκε το 2006, μέσω της συνεργασίας του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης με το ΑΠΘ (με συγγραφείς τους Ανανιάδου – Τζημοπούλου Μ., Διαμαντόπουλο Σ., Ζάγκα Θ. Παπαμίχο Ν.);
- Θα ληφθούν υπόψη πολυάριθμες έρευνες σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο που έχουν γίνει στην περιοχή από πλευράς αρχιτεκτονικής τοπίου, χωροταξικού σχεδιασμού ή πολεοδομικής και περιβαλλοντικής ανασυγκρότησης;
- Θα αξιοποιηθούν μέσω ανοικτών διαγωνισμών οι ιδέες πληθώρας αξιόλογων νέων επιστημόνων της πόλης μας;
- Μέχρι να αποφασιστούν όλα αυτά, γιατί προχωρούν αυθαίρετες και αποσπασματικές αποφάσεις που υποβαθμίζουν το περιβάλλον της πόλης και την ποιότητα ζωής των κατοίκων;
πηγή: http://ecology-salonika.org/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου